Mission Beach
DATUM: 2014-11-25 | TID: 14:19:38 | KATEGORI: Australien

Så har vi hunnit spendera 3 dagar i Mission Beach på ett litet hostel som låg granne med regnskogen. Under dessa dagar gjorde vi nog inte mer än att ligga i poolen, spela kort, dricka goon och sova. Termometern låg en bit över 30 grader varje dag och det var så fruktansvärt fuktigt i luften så man orkade tyvärr inte mer än så men jag är inte bitter. Vi fick några dagars semester och vi fick även se äckliga djur som bara finns här uppe i regnskogen. Just nu så sitter vi på ett hostel i Townsville där vi ska spendera natten innan jag och Therese tar oss ut till Magnetic Island imorgon och hänger med ormar. Längtar!! Därefter drar vi vidare till Airlie Beach. Kram

Att kasta sig ut ur ett flygplan
DATUM: 2014-11-25 | TID: 13:56:00 | KATEGORI: Australien

Hur beskriver man känslan man har när man kastar sig ut ur ett flygplan? Har suttit i timmar och funderat på vad jag ska skriva men bladet ekar tomt. Vi blev upphämtade på vårt hostel och började åka mot flygfältet som vi skulle starta ifrån. Jag var inte ett dugg nervös, mer fylld av längtan. Väl framme på plats hann jag inte mer än att fylla vattenflaskan innan jag hörde "Evelina you're up next". Förväntansfull som jag var skyndade jag mig ut och det tog inte lång stund innan selen var på. Mannen som skulle ta hand om mitt liv uppe i luften hette Tim och var enligt mig utan tvekan den roligaste av dem alla. Ivrigt frågade jag honom om vi kunde hoppa först men fick snabbt som svar på tvättäkta australiensiska "No fucking way, we´re jumping last, I can tell you why later but I'll promise you it's the best". Vi klättrade först in i planet och hamnade bredvid piloten. Strax efter lyfte planet med 14 människor packade som sillar. Jag såg på människorna framför mig att nerverna sprakade i hela kroppen samtidigt som en efter en gav ifrån sig ett skrik och hoppade ut medans vi satt och skrattade åt skämt med piloten. Vilken människa som helst hade nog reagerat på samma sätt som de andra men jag var konstigt nog så himla lugn, det kändes så naturligt.

Efter några vändor med flygplanet var det helt plötsligt jag som satt på kanten och dinglade med benen. "See u later" skrek vi i kör till piloten innan vi kastade oss ut. Det är nu det svåra kommer. Det går inte att beskriva känslan, man måste uppleva det. Du gör en volt hit och dit samtidigt som du faller 200 km/h rakt ner mot marken och allt man egentligen hinner tänka i det laget är "wow" samtidigt som adrenalinet fyller kroppen enda ut i fingertopparna. Det går 1 minut som känns som 5 sekunder och sedan vecklas fallskärmen ut och du bromsas kraftigt. Det är här du får möjligheten att tänka. " Welcome to my office" säger Tim skrattandes. Hans kontor är alltså att segla ovanför stora barriärreven och ett kristallblått hav för att sedan landa på en kritvit liten strand. Vem vill inte ha det jobbet?

THE GREAT BARRIER REEF
DATUM: 2014-11-20 | TID: 13:19:37 | KATEGORI: Australien

Som om det inte var nog bra igår. Idag åkte vi äntligen ut till stora barriärrevet. Detta har varit en dröm sedan jag började simma och idag fick jag uppleva den på en av det bästa platserna i hela världen. Att få ta på sig den äckligt tighta våtdräkten och de färgglada simfötterna, att få ställa sig på båtkanten och sedan kasta sig i vattnet och helt plötsligt upptäcka en annan värd. Det var värt varenda liten krona jag lagt ut och det var värt alla dessa extrapass på jobbet. Det är svårt att beskriva känslan man kände då man simmade bland hajar och alla fantastiska fiskar. Att simma hand i hand med en av mina bästa vänner i jakt på Nemo och att faktiskt hänga med både Nemo och Doris.

Maten vi fick på båten var fantastisk, har nog inte ätit något så gott sedan Sverige och det är två veckor tillbaka. Kan inte förstå att jag varit här i 14 dagar nu, tiden bara flyger förbi och jag är lyckligare än någonsin. Har träffat fantastiska människor från alla världens hörn och har gjort saker som man egentligen bara brukar drömma om. Vill aldrig att detta ska ta slut. Imorgon har vi en free day och på lördag är det dags för nästa äventyr, längtar!

RAINFOREST KURANDA
DATUM: 2014-11-20 | TID: 12:33:00 | KATEGORI: Australien

Så var vårt första äventyr längst kusten avklarat. Igår klev vi upp vid 8 och åkte till en liten by mitt ute i regnskogen. Vi tog linbanan dit över regnskogen och jag kan säga att det var helt otroligt, vilken utsikt!! Tyvärr så har det inte regnat här i Cairns på över två månader så vattenfallet hade torkat ut men det var galet stunning ändå. Väl framme så strosade vi runt lite och kikade på alla marknader som fanns där. Det var tänkt att vi skulle hänga där till klockan 4 men då det var 35 grader i skuggan och vindstilla så bestämde vi oss för att åka med tåget tidigare. Tåget vi åkte med var även en guidad tur så det tog drygt 1 1/2 timme att komma hem igen men det var det helt klart värt trots värmen. Senare på kvällen så drog jag och Elin ut på klubbarna som finns här och hamnade i säng strax efter 1. Idag klev alla sex upp 06.00 för att äntligen åka ut och dyka i stora barriärreven, kommer ett inlägg om det sedan. Kan tillägga att det tog mig drygt 2 timmar att få detta inlägg publicerat och ber ännu en gång om ursäkt för den värdelösa kvalitén på bilderna. Kram

Upp mot Cairns
DATUM: 2014-11-17 | TID: 06:03:00 | KATEGORI: Australien

Och helt plötsligt så har vi varit här i Bondi Beach i en vecka. Tanken var att vi skulle bo här och vi hade till och med en nyrenoverad lägenhet men så bestämde vi oss för att göra östkusten redan nu istället. I förrgår så förfestade vi ute på gården med människorna från hostelet innan vi drog till en bar som hette the bucket list som låg precis vid stranden. Tog en bärs där innan jag och en annan tjej som hette Sandra bestämde oss för att åka in till Bondi Junction och gå på en El Topo som är en nattklubb. Musiken där är så sjukt bra!! Sedan drog vi på en efterfest i Rose Bay med två australiensiska killar. Var helt klart den bästa kvällen so far.

Just nu sitter vi på flygplatsen och väntar på flyget upp till Cairns där vi kommer spendera minst 3 nätter, sedan får vi se vart vi åker vidare. Är så taggad.

Sydney
DATUM: 2014-11-16 | TID: 10:29:00 | KATEGORI: Australien

Righty O, you´re ready to go
DATUM: 2014-11-10 | TID: 08:29:00 | KATEGORI: Australien

Igår bestämde vi oss för att ta en tur förbi Darling Harbour och Operahuset. Kan väl inte säga annat än att det var helt magiskt, äntligen har man fått se det med egna ögon. Efter en stund blev vi riktigt hungriga så vi stannade och tog en pizza. Det var första "riktiga" maten på 3 dagar så man slukade den, kan dock inte bestämma mig om det var pga att vi ätit dåligt eller om det var för att den var riktigt god. Efteråt så blev de andra riktigt trötta och gick tillbaka hem men jag och Therese stannade kvar och hängde. På vägen tillbaka så gick vi förbi några affärer och självklart kunde vi inte låta bli att shoppa lite.. Blev 2 par shorts, flipflop (Något du bara måste ha här) och en tygväska. I en av butikerna träffade vi även en tjej från Övik, vad är oddsen på det liksom?

Idag klev vi upp relativt tidigt, gick och handlade frukost på coles och sedan tillbaka till hostelet för att packa i ordning alla kläder. Checkade ut vid 11 och gick och fixade ett australiensiskt bankkort. Nu sitter vi inne på vårt nya hostel Surfside som ligger i Bondi Beach, har precis varit på stranden och solat lite och ska alldeles strax ta en dusch innan det är dags för att handla lite käk. Kram på er

då jag tar bilder med systemkamera men inte har en dator så kan jag ej ändra storleken på bilderna vilket gör att de är så sjukt dålig kvalité på dem. Ska försöka fixa det senare.

Första dagen i Sydney
DATUM: 2014-11-07 | TID: 05:50:00 | KATEGORI: Australien

Efter 26 timmars resande med 4 olika flygplan så är vi äntligen här. Blev ändringar i flighten då planet från Stockholm-London blev försenat men som tur var så fick vi plats på ett plan till München. Sedan bestod en 11 timmars flygresa till Hongkong och efter det 9 timmar vidare till Sydney. Landade klockan 07.15 lokal tid och har konstigt nog inte åkt på någon jetlag. Någon i vårt flyg kräktes under sista flygresan vilket resulterade till att hen blev bortförd i karantän direkt då vi landade. kändes sådär.. Nu sitter vi i Hyde Park och väntar på att få checka in på vårt hostel. Har även hunnit fixa ett nytt simkort här nere. Kvällen blir förmodligen lugn då de andra inte riktigt mår toppen. Kram

KVÄLLEN INNAN
DATUM: 2014-11-04 | TID: 23:44:00 | KATEGORI: Vardag

Väskan är packad och glädjen är på max. Imorgon flyttar jag till Australien